Sosial og emosjonell læring

Publisert av John Ivar Rygge den 30.10.20. Oppdatert 31.10.20.

Av: John Ivar Rygge, LC Nittedal

Skolene i hele landet skal fra august ta et spesielt ansvar for å være en arena for sosial og emosjonell læring i elevenes liv. Det er på skolen de skal øve seg på å skape gode relasjoner og lære seg å bli godt fungerende mennesker. Mitt Valg kan gi lærerne verdifull støtte i det krevende arbeidet.

– Oppsummert handler Mitt Valg om livsmestring, og nettopp dette er nå vedtatt som et tverrfaglig tema i skolene. Det er en del av læreplanen som trer i kraft fra august 2020, sier Knut Frantzen. Han har et spesielt engasjement for Mitt Valg i Slemdal Lions.

Livsmestring defineres som å utvikle ferdigheter og tilegne seg praktisk kunnskap som hjelper den enkelte til å håndtere medgang, motgang, personlige utfordringer, alvorlige hendelser, endringer og konflikter på best mulig måte.

– Hva er en utdanning og gode karakterer verdt hvis vi ikke kan håndtere våre egne følelser og tanker eller skape gode relasjoner.

Fra før er det etablert samarbeid med både barnehager og skoler i Nittedal.

– Vi er veldig spent på om vi kan få til et like godt samarbeide med flere skoler. Når barn og unge begynner i august, vil også alt de har vært gjennom under korona-krisen by på ekstra utfordringer.

Livslang læring

Allerede fra fødselen legges det et press på våre skuldre for å lære og prestere. Når foreldre leverer i barnehagen har mange som mål at barna skal lære seg å lese bokstaver og tall raskt.

Det er lett å forstå at velmenende, men ofte overivrige foreldre forsøker å tilrettelegge alle mulighetene for sitt barn.

Og slik fortsetter det gjennom skolehverdagene, med idrettsprestasjoner, i musikkorpsene og foreningslivet ellers. Det har utviklet seg en mentalitet om at våre barn kan greie alt og ha ubegrensede valgmuligheter.

Det er vel og bra at vi har en velferdsstat med et utdanningssystem som mer enn noen gang gir mulighet til å få det livet som vi ønsker. Samfunnsbildet i 2020 signaliserer at alt er mulig, men det er du selv som må få det til å skje. Det er den store utfordringen for oss alle.

– Lærerne gjør en fantastisk jobb, men mangler ofte tid og materiell for å tilrettelegge undervisning i sosial og emosjonell læring. Her vil Mitt Valg programmet være til stor hjelp, sier Knut Frantzen.

MITT VALG er organisert som en stiftelse. Den ble dannet av Lions Norge og har over 30 års erfaring med internasjonal forskningsbasert metodikk innenfor emosjonell og sosial læring. I Norge har over 75.000 lærere vært kurset i MITT VALG og nådd ut til over en million barn.