Livsmestring - Mitt Valg

Publisert av John Ivar Rygge den 30.10.20. Oppdatert 31.10.20.

Av: John Ivar Rygge, President Lions Club Nittedal

Livsmestring er å utvikle ferdigheter og tilegne seg praktisk kunnskap som hjelper den enkelte til å håndtere medgang, motgang, personlige utfordringer, alvorlige hendelser, endringer og konflikter på en best mulig måte. (Slik det defineres i LNU fra 2017).

Eller sakt litt enklere; Skolen skal være en arena i barnas liv som tar for seg sosial og emosjonell læring.

Det er på skolen de skal få øve seg og lære å skape gode relasjoner, og i en sosial kontekst lære seg å bli godt fungerende mennesker.

Dette har vi i Lions prøvd å bidra til lenge gjennom MITT VALG satsingen.  Lions Club Nittedal samarbeider både med barnehager skoler. Nå skal samarbeidsområdene forsterkes.

Generasjon prestasjon

Fra vi er født legges det et press på våre skuldre om å prestere. Det skjer fra barna leveres i barnehagen med et velment ønske om at de skal lære seg å lese bokstaver og tall fortest mulig. Ofte skjer det med overivrige foreldre som med bevisste og ubevisste holdninger forsøker å tilrettelegge alle mulighetene for sitt barn.

Selv om intensjonene er de aller beste, med et klart mål om at barna skal kunne greie alt og få ubegrensede valgmuligheter – blir det ikke alltid slik i praksis.

Det er et hav av valgmuligheter der samfunnet legger opp til at alt er mulig. Men det er du som må få det til å skje og det er akkurat der solsiden kan møte en bekmørk bakside.

Alt blir målt

Barna bombarderes fra sosiale medier med bilder på suksess, med klare målsetninger om hvordan kroppen din, håret ditt, ansiktet ditt, lommeboken din, hjemmet ditt, vennene dine, seksualiteten din og livet ditt skal se ut. Det er ikke rart barn og unge higer etter å passe inn i disse prakteksemplarene.

Men den alvorlige siden er at det blir vanskelig for barn og unge å håndtere og mestre alle de krav og forventninger de stilles overfor.