Leo Club Nittedal - Prosjekt Takknemlighet

Publisert av John Ivar Rygge den 07.01.21.

Prosjekt Takknemlighet og Lions klubb Nittedal

Utekontaktens arbeid med Prosjekt takknemlighet har blitt en viktig «institusjon» for hele Nittedals befolkning. Oppdateringer i lokalavisen og tilstedeværelsen på ulike arrangementer gir håp og glede over at det nytter å bry seg.

På klubbmøte, helt i begynnelsen av året, ble Lions Club Nittedal orientert av deltagere i «Prosjekt Takknemlighet» ikke hadde kommet ordentlig i gang med innsamling av penger grunnet igangsatt evaluering. På spørsmål fra en av klubbens medlemmer om det er ønskelig at Lions Club Nittedal gir innspill til evalueringen ble det svart positivt, samtidig som vi ble orientert om at det også i år er planlagt tur til Ungarn. Klubben vedtok å støtte prosjektet med kr 10 000 i år.

Gjennom oppslag i Varingen er vi i Lions Klubb Nittedal bekymrede for prosjektets overlevelse. Vi forstår at det er en stor risiko for at prosjektet slettes da det ikke er en lovpålagt oppgave. Med den bakgrunnen har klubben fattet et enstemmig vedtak om å sende denne henvendelsen til Nittedal kommune.

Vi vil gjerne bidra i et prosjekt der offentlig og frivillig sektor samhandler for å styrke ungdom i Nittedal og i Ungarn.

Bakgrunn

Lions Club Nittedal har bidratt med 75.000 til Prosjekt Takknemlighet gjennom 10 år. Gjennom disse årene har ulike ungdommer holdt foredrag på klubbmøter om turene til Ungarn og om deres egen personlige reise gjennom året. Uten at de har fortalt om sin personlige bakgrunn har vi forstått at prosjektet har betydd mye for deres psykiske helse og personlige utvikling. For oss virker det som kombinasjonen med samtaler hos utekontakten og hjelpearbeid i Ungarn har den ønskede effekten.

Lions Club Nittedal vil gjerne bidra med vår kunnskap og erfaring rundt organisering av innsamlingsaksjoner i samarbeid med ungdommene som er engasjert i prosjektet slik at vi sikrer finansiering av campen og Prosjekt Takknemlighets tilstedeværelse/ledelse under gjennomføringen i Ungarn.

Vi ser hvordan prosjektet har bidratt til at ungdommene har utviklet seg over tid. Derfor vil vi gjerne bidra med vår erfaring og kunnskap slik at det viktige arbeidet kan blir mer forutsigbart og Utekontakten kan bruke sin tid på å veilede/styrke deltagerne i prosjektet.

Avtale med Nittedal kommune

Vi ønsker å inngå en avtale der offentlig (Nittedal kommune) og frivillig sektor (Lions Club Nittedal) samhandler for å styrke ungdom i Nittedal og barn som bor på barnehjem i Ungarn.

Organisering

Lions Club Nittedal:

Lions Club Nittedal ønsker å opprette og være fadder for en Leo klubb i Nittedal.  https://www.lionsclubs.org/en/resources-for-members/resource-center/leo-lion-program

Prosjekt Takknemlighet vil være den viktigste oppgaven for Leo klubben. Gjennom denne organiseringen kan «ungdom» opp til 35 år bidra i arbeidet. Medlemmer fra Lions vil være faddere for virksomheten og bidra med det som medlemmene i Leo klubben ønsker. Alle kostnader forbundet med driften av Leo klubben dekkes av Lions Club Nittedal.

Denne måten å organisere det på gjør at innbyggere i aldersgruppen 12 - 35 år kan være medlemmer i Leo klubben og bidra i arbeidet med prosjektet.

Lions vil også kunne bidra med følgende:

• Organisering av innsamlingsaksjoner
  • Lederopplæring
  • Samhandling med Lions i Ungarn
  • Opplæring i programmet MITT VALG (Lions Quest) som bygger ungdommenes sosiale og emosjonelle ferdigheter. Ungdommene vil kunne lede andre ungdommer i Norge og i Ungarn i øvelser som bidrar til livsmestring, bygger den gode psykiske helsen og evnen å ta gode valg.
  • Under «campen» kan lederne fra barnehjemmene i Ungarn få den samme opplæringen slik at de kan bruke oversatt materiell i det enkelte barnehjemmet.

Nittedal kommune:

• Organisere og delta i møter der man planlegger aksjonspunkter gjennom «Prosjekt Takknemlighet»
  • «Velge ut» ungdommer over 16 år som trenger støtte for å komme styrket ut gjennom å delta i prosjektet
  • Bistå alle ungdommene som skal jobbe på campen i Ungarn under de mentale forberedelsene, gjennomføringen og etterarbeidet.
  • Bidra med alle erfaringer fra tidligere år.

Med denne bakgrunnen håper vi at vi kan møtes for å finne ut om det er mulig å innlede dette samarbeidet.