Jubileumsgave til koronavertene

Publisert av John Ivar Rygge den 15.02.22.

I forbindelse med vårt 50-årsjubileum ville vi gi en gave, og den går til de frivillige som har bidratt under vaksinasjonsprogrammet i Nittedal.

Lions Club Nittedal ble stiftet i 1971 og hadde dermed 50-årsjubileum i fjor. Det ble da bestemt å markere det i år i stedet, og da med å gi en gave til de frivillige som har bidratt i vaksinasjonsprogrammene i Nittedal. Overrekkelsen fant sted etter at siste stikk var satt i Rotnes kirke torsdag 10, februar.

Det er frivillighetens år, og vi ønsker jo å markere den frivillige innsatsen som legges ned. Da kommer vi disse tider ikke utenom arbeidet lagt ned i forbindelse med vaksinasjonsprogrammet. Vi vil også ha et navn å sette på prisen, og da ble det Grete Mugaas.

Grete Mugaas mener det var verre å koordinere frivillighet før i tiden, da lister og oppringninger gikk manuelt. Hun skryter av de frivillige, men er ikke like fornøyd med at hennes innsats trekkes frem. Heder fra Lions ble det likevel. Foto: Knut Ingar Hjertaas

Prisen er en skulptur laget av 88-år gamle Lise Amundsen fra Halden.

Både psykologisk og økonomisk er det en verdifull gave. Vi kan av ulike grunner ikke sette den i kirkerommet i kirken, men da håper vi kommunen kan finne en synlig og samtidig trygg plass for å vise den frem.

VEMODIG: – Det blir trist og vemodig å avslutte vaksineringsprogrammet i Rotnes kirke. Alle som har bidratt, av ansatte, innleide og frivillige, har skapt et veldig hyggelig og trivelig sted å være, sier vaksinasjonsansvarlig Christine Holmen. Foto: Knut Ingar Hjertaas

Blant de frivillige trekkes grupperinger som Lions, Sanitetskvinnene, Kirken i Nittedal for disponering av kirkerommet i Rotnes kirke og ikke minst menigheten frem. Uansett behov for antall frivillige eller tidspunkter er dette blitt løst av de frivillige selv.

Er jo ja-mennesker

– Jeg er glad for at den frivillige innsatsen hedres og de frivillige får oppmerksomhet. Men jeg er ikke så glad for at akkurat jeg trekkes frem. Det er mange her som har stått på og gjort en stor innsats, sier Mugaas selv.

Under den siste vaksineringsrunden, som har gått over to dager i uken i 16 uker, er det ifølge Mugaas lagt ned 2.750 frivillige arbeidstimer. De frivillige har gjort alt fra å møte personer i døra, dele ut munnbind, desinfisere hender, veilede i lokalene, registrere oppmøtte, hente hjemmeboende med transportbehov, veilede under og etter vaksinasjonen, blande saft, servere is, hente og bringe utstyr.